2

با افزایش تعداد بهره گیری کنندگان تلفن همراه خریدها و خدماتی که به واسطه تلفن همراه صورت می پذیرد افزایش یافته می باشد. قابلیت های موبایل باعث توجه صاحبنظران بخشهای مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نسبت به کار کردهای مختلف تلفن همراه می باشد. قابلیت هایی که با فعال کردن و ارائه آن می توان بر بخشی از معضلات جاری فائق آمد. در کنار کارکردهای متنوع این وسیله ورود آن به عرصه تعاملات مالی از موضوعات جذابی می باشد که به بحث این روزهای محافل بانکی و اقتصادی داخلی بدل شده می باشد.

بانکداری از طریق تلفن همراه یکی از زیر مجموعه های بانکداری الکترونیک میباشد که به واسطه رشد تکنولوژی های پیشرفته به سرعت در حال توسعه می باشد(55 ،2009 AldasManazano et al,).

به هر حال امروز در شرایطی از همراه بانک سخن به میان می آیدکه این شبکه ارتباطی با طیفی متنوع از بهره برداران بیش از 35 میلیون مشترک را در سراسر کشور پوشش میدهد. اگر بگوئیم این  سطح نفوذ بیش از آنکه برخاسته از توان فنی شبکه ارتباطی کشور باشد برخاسته از حجم انبوه تقاضای غیر قابل پیش بینی مردم بوده که با وجود مقاومت های بسیار این بخش را به سمت رقابتی شدن برای تسریع جریان توسعه سوق داده می باشد به خطا نرفته ایم .موارد مورد تصریح بیش از هر چیز تأکیدی می باشد برقابلیت های این خدمت که می تواند در بهبود و تسریع تعاملات مالی مؤثر واقع گردد.(بانک ملی،شماره 38، 1391)

بانکداری موبایلی از سال 1992 در اروپا مطرح و ارائه شدو در سال 1999 با ورودWAP  [1] مورد بهره گیری قرارگرفت. و می توان آنرا از نوظهور ترین خدمت از بانکداری الکترونیکی دانست. به طوریکه این خدمات حتی در پیشرفته ترین کشورها نیز عمری بیش از 5 یا 6 سال ندارد زیرا که این خدمات با ارائه نسل های 2و3 تلفن همراه آغاز گردید. و نیز پروتکل های مورد بهره گیری آنها نیز در این نسلها قابل پیاده سازی می باشد. در ایران نیز شرکت خدمات انفور ماتیک در سال 86 و87  ارائه این خدمت را به ترتیب با درخواست بانکهای صادرات وملی آغاز نمود. در این سالها بانکهای صادرات وملی بعضی خدمات را در قالب بانکداری موبایلی به مشتریان بانکهای طرف قرارداد و شرکت ارائه می کردند تا اینکه در مردادماه 89 پست بانک با

انتشار خبری اعلام نمود سامانه موبایل بانک این شرکت علاوه بر ارائه خدمات بانکی از طریق پیام کوتاه[2] این امکان را به کاربران می دهد که از طریق اینترنت تلفن همراه خود ، تمامی امور بانکی را انجام دهند به این ترتیب زمینه رشد و توسعه بانکداری موبایلی در سامانه بانکی کشور مهیا گردیده می باشد(حسنی و همکاران،1387، 131).

سایت منبع

 

[1] WAP=Wirless Application Protocol

[2] Short Message Service

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اهداف پژوهش

هدف اصلی: تعیین اندازه تأثیر عوامل مؤثر بر قصد مشتریان  در بهره گیری از بانکداری موبایلی در بانکهای ملی شهر رشت

اهداف فرعی:                                                                                   

 تعیین اندازه تأثیر سودمندی ادراک شده،[1] سهولت بهره گیری ادراک شده[2]، ریسک کارایی ادراک شده[3]، ریسک مالی ادراک شده[4]، ریسک امنیتی ادراک شده[5] و ریسک حریم خصوصی ادراک شده از بانکداری موبایلی[6]  بر قصد بهره گیری[7] مشتریان بانکهای ملی رشت

1-5)سؤال اصلی پژوهش

عوامل مؤثر چه تأثیری بر قصد مشتریان در بهره گیری از بانکداری موبایلی در شعب بانک ملی رشت دارد؟

[1] Perceived usefulness

[2] Perceived Ease of Use

[3] Performance risk

[4] Security risk

[5] Financial risk

[6] Privacy risk

[7] to use mobile banking  intention

مطالعه تأثیرعوامل مؤثر برقصد مشتریان در بهره گیری از بانکداری موبایلی

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : مطالعه تأثیرعوامل مؤثر برقصد مشتریان در بهره گیری از بانکداری موبایلی  با فرمت ورد